JAKIM TAK IKTIRAF "BIR HALAL"

Kecoh sekarang ni pasal isu "Bir Halal"... Ish.. Macam2 hal sekarang nih. Perkara yang sah haram nak transfer kepada halal plak.. Sungguh tak paham dibuatnya.. Ulasan dari Kosmo, mengenai penjualan produk minuman jenis bir yang kononnya halal dan banyak dijual di restoran tumpuan umat Islam termasuk yang menghidangkan sajian nasi Arab.


Tapi dalam dunia yang serba canggih & over explore, banyak benda/perkara yang tak boleh tapi diorang akan cuba pelbagai cara untuk tukar jadi boleh. Sebagai contoh, "bir halal" ni... 


Dalam Al-quran sendiri ada menyebut pasal minuman yang memabukkan ni hukumnya haram. Tidak kiralah samada kita ambil sedikit atau banyak, hukum mabuk atau pun tidak, kecuali ketika darurat, dan arak itu adalah tetap najis/haram. 


Firman Allah yang bermaksud :


”Wahai orang-orang yang beriman bahawa sesungguhnya arak dan judi, dan pemujaan berhala dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah, adalah semata-mata kotor (najis / keji) dari perbuatan syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya”.


(Surah Al- Maidah ayat 90)


Sebagai umat islam, jangan lah kita cuba2 nak menghalalkan yang haram. Dosa & azab yang bakal ditanggung adalah lebih besar dari nikmat meminum arak yang sekejap tu.. 


Fikir2 kan dan renung2 kan ya kawan-kawan.............



Comments

  1. Dunia nak kiamat sekarang ni.. macam2 hal yang terfikir dek akal banyak dah terjadi...

    ReplyDelete

Post a Comment