TERINGINNYA NAK BUAT WAFFLE SENDIRI

Bulan ramadhan ni banyak betul dugaannya.. Biasanya bab makanan.. Kat ofis ni budak2 suka citer pasal menu nak berbuka apa... ish.. bila cerita jadi terliur plak.. Ada colleague aku ni citer pasal sepupu dia buat bisnes jual waffle & corn kat airport alor setar.. waaaahh.. aku dengar pon dah jeles.. maklum la business maju.. tapi yang buat aku terliur bila citer bab keenakan waffle tu.. yummy.. so aku dengan confident cari ler resipi2 tuk buat waffle ni.. heheheheh.. buat collection jer.. 


Sesapa yang nak try buat aku rekemen try yang ni k. Pada kak ummi, saya pinjam resipi yer...




























Nuttella Waffle


Bahan:-
  • 3 sudu besar butter-dicairkan
  • 1 biji telur
  • 1 cawan tepung naik sendiri
  • 1 sudu teh baking powder
  • 1 sudu besar gula
  • 1 cawan susu segar
  • 1 sudu besar jus lemon - kalau tak letak pun takpe
  • secubit garam
Cara Membuat:-
  1. Campurkan semua bahan, guna blender...blend sebati
  2. Biarkan adunan selama 10 minit**
  3. Tuangkan sesudu adunan dlm kuali non stick yg tlh panas. (kalau nak wat waffle, just tuang dlm waffle maker je la eh, tunggu hingga lampu hijau turn off, angkat laa....sapu apa2 filling disukai)
  4. Balikkan adunan bila nampak permukaannya berbuih
  5. Biarkan seketika, bolehlah diangkat.

Comments