KEK COKLAT TANPA TELUR-SUPER MOIST

Rasanya dah lama betul aku tak update dalam nih.. Sebenarnya aku terlalu sibuk dengan urusan seharian, pagi2 dah kelam kabut gi opis, balik petang terus amik anak kat rumah pengasuh, then sampai rumah terus mengemas apa yang patut & masak tuk anak2 makan malam..
Sepanjang aku tak update apa2, banyak gak resipi yang aku bereksperimen kat rumah antaranya cheese cake, cheese tart, eggless chocolate cake & banyak lagi..
Untuk entri kali ni aku nak share resipi eggless chocolate cake yang mana resipinye aku dapat dari blogger potretkasih.com. Tapi aku ubah skit resipi aku ikut sesedap rasa. Coz resipi asal dari PK hanya guna gula merah, tapi aku gatal tambah gula halus. heheh.. tuan tanah jangan marah erk..

Ada kisah disebalik kek ni sebenarnya..hehehhe.. hari tu, aku betul2 stress kat tempat kerja. Balik je rumah aku terus baring mencari ketenangan. Nasib baik la hari tu anak2 tak banyak hal, kakak dok layan TV cartoon Mickey Mouse, yang adik plak dok "mengempeng" (hehehe.. istilah orang jawa, pk sendiri erk).. Lepas layan adik, aku terus ke dapur cari bahan tuk start koje.. 

Nampak macam berkerak, tapi honestly langsung takda kerak.. memang moist giler.. (orang giler pandai makan kek coklat ker??!! :)


Resipi asal: Potret Kasih

Bahan-bahannya
2 cawan tepung gandum
2 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 cawan serbuk koko (aku guna brand Tudor Gold)
4 sudu besar susu tepung
1 1/2 cawan susu cair (nak guna susu full cream lagi sedap kot)
1 cawan air kopi ( rendam 1 uncang coffee dlm 1 cawan air panas dan sejukkan)
2 cawan gula perang 
3 sudu besar gula halus
2 sudu kecil esen vanilla
secubit garam
1 cawan minyak jagung (kalau takda, boleh ganti dengan minyak masak)

Cara penyediaannya
1. Panaskan oven pada suhu 160C. Griskan dengan mentega pada acuan kek yang telah dialas dengan kertas minyak.
2. Ayakkan tepung bersama baking powder, soda bikarbonat dan serbuk koko di dalam sebuah bekas. Masukkan susu tepung dan garam. Kemudian dikacau rata.
3. Masukkan gula perang, gula halus, air coffee, minyak jagung, esen vanila dan susu cair. Kacau perlahan-lahan dengan whisk hingga gula hancur.
4. Tuangkan bahan yang telah dikacau tadi ke dalam adunan tepung tadi dan kacau dengan whisk perlahan-lahan hingga sebati. Pastikan adunan tidak berketul2.
5. Tuangkan adunan ke dalam loyang dan bakar selama 40-45 minit atau hingga masak.
6. Sejukkan kek setelah kek masak. Kemudia boleh lah dihiaskan dengan topping yang disukai.



Cenggini la rupa kek lepas di deco ala kadar jer.. hehehe..

Comments