KETAM MASAK SAMBAL

Masa kat ofis aku dok fikir2 menu makan malam hari ni. Cenggitu la aku tiap2 hari. Sambil buat kerja kat ofis, sambil fikir2 masakan.. rasanya macam nak kena beli buku masakan 365 resipi Chef Hanieliza jer.. resipi tu complete setahun nyer menu. so tak payah pening2 setiap hari nak masak apa. cuma sediakan bahan, then jalaaann...

Ok, citer balik pasal menu, malam tadi kami sekeluarga hanya makan ringkas jer.. Nak masak hebat2, aku tak larat pulak nak masak. Letih ooo.. mengemas rumah bagai.... (tanggungjawab tu...).. so aku hanya masak sambal ketam. Kalau sesetengah orang kat kedah ni, diorang suka goreng dulu ketam tu, tapi aku tak berapa suka sangat, coz kalau goreng ketam tu, nanti isi ketam akan kering & dah tak terasa kemanisan ketam.. so aku cuma masukkan terus ketam tu dalam sambal & rebus sampai naik minyak. dengan cara ni, kulit ketam akan lembut & isi2 dia senang nak godek2.. hahahha.. Jom tengok resipi k.. nak buat dia senang sangat... 

Ketam Masak Sambal
Bahan-bahan

6 ekor ketam (cuci kasi bersih, kalau tak cuci takut terselit plak benda2 yang tak patut)
30 batang cili kering (buang biji - nanti tercekik biji plak.. erm.. ader ker erk...)
2 biji bawang besar 
2 biji bawang putih
1 batang serai (kalau tak suka rasa serai, takyah la guna)
Garam secukup rasa
Gula secukup rasa
1/2 cawan minyak masak
4 cawan air
Daun sup sebagai hiasan

Cara-cara
  • Satukan cili kering, bawang besar, bawang putih, serai & masukkan 2 cawan air.. kisar sehingga hancur & halus..
  • Panaskan minyak dan masukkan campuran cili kedalam kuali. Masak hingga separa naik minyak & masukkan ketam.. renehkan ketam tu sehingga naik minyak (actual time tak boleh nak bajet coz bergantung pada tahap api.. maknanya, kalau api besar, sambal cepat kering/cepat naik minyak & silap haribulan cepat hangus.. ahaks... moral of the story, guna api sedehana jer tau..
  • Bila sambal dah naik minyak, masukkan garam & gula secukup rasa, kacau hingga sebati. Tutup api & siap untuk dihidang.. 

Nampak sedap kan… bila dihidang, sangat menyelerakan.. aku tengok encik ‘B’ bukan main dia berhempas pulas meratah ketam tu.. nasi tak sentuh pun… dia kata, “kalau makan ketam dgn nasi, hilangla rasa ketam tu”..erm.. suka hati lah.. yang penting lauk habis & tak terbuang… kikihkih…

Comments